Laat Jezus de bron van elektriciteit in jouw leven zijn!

 Jezus als bron van elektriciteit in jouw leven!

Op het moment klust mijn vader wat af in ons paleisje. Op de eerste verdieping vind een ware verbouwing plaats waarbij de indeling van de kamers wordt aangepast, zodat iedereen wat comfortabele leefruimte overhoudt. Vandaag heeft mijn vader de elektriciteit, de stroomtoevoer dus uitgeschakeld. In eerste instantie had ik er niet direct last van. Afgelopen nacht was een korte nacht, dus ik sloot nog maar eens mijn ogen en sliep de halve dag door. Maar op een zeker moment loop ik er toch wel tegen aan dat er wat mist. Ik wilde wat te eten opwarmen, maar na 3 keer het aan/uit knopje te hebben ingedrukt realiseer ik me dat ik zo hard kan drukken als ik wil maar dat die magnetron voorlopig nog niet aangaat. Ik denk nog, wat kan ik dan eten? Een eitje bakken misschien? Maar nee, ook de keramische kookplaat functioneert natuurlijk niet. Ik merk op dat mijn telefoon nog 19% is. Ai, ik kan hem natuurlijk ook niet opladen. Wat moet ik nu doen met al m’n tijd? Ik wil graag even piano spelen, sinds kort probeer ik daar wat mee. Maar je raadt het al, een elektrische piano geeft geen mooie klanken zonder elektriciteit. Ik kijk nog eens op mijn telefoon. Ik zie rechtsboven ‘4G’ staan. Wel verdraaid, heb ik mijn WiFi uitgezet? *oh nee m’n bundel* Maar het duurt maar 2 seconden om te bedenken dat deze natuurlijk ook is uitgeschakeld. Toppie. 

Terwijl dit allemaal zo gebeurt, denk ik er over na. Hoeveel mensen zouden dit nu ook meemaken in het geloofsleven? Het klinkt misschien als een vreemde kronkel in mijn gedachtegang, maar ik neem je mee in mijn beredenering. 

In eerste instantie had ik er weinig last van dat er geen elektriciteit is. Ik sloot mijn ogen en keerde mij er vanaf. Maar op het moment dat ik het nodig heb, begint het te prikken. M’n batterij is bijna leeg, m’n bundel gaat eraan en ik had toch zo’n zin in een lekker gebakken broodje. Je merkt pas dat je iets nodig hebt, als het er niet (meer) is. Is het niet zo dat wij, als mens zijnde, teveel van Gods goedheid voor lief nemen? Bij bovenstaande ‘anekdote’ wil ik een aantal vergelijkingen maken. Misschien lijkt het alsof de ene vergelijking de ander tegenspreekt, maar dat is niet mijn bedoeling. Het zou dan komen doordat ik een middel bij de ene vergelijking anders in zet, dan bij de ander. Dan is het dus een kwestie van verschillende voorbeelden, situaties en perspectieven. Niet van tegenspreken. 

1.     Het Woord van God is de Bron waar wij onze energie uit mogen halen. Wat ons mag voeden en helpen ons licht te laten branden. Maar wanneer wij hierin niet ook de Heilige Geest aanvaarden om ons te laten leiden, Jezus niet de ruimte geven om in ons hart te wonen en onze ogen sluiten voor wat God ons wil laten zien, dan hebben al die Bijbelse termen, uitdrukkingen, woorden en kennis geen kracht in jou. Dan zal het doodbloeden, je batterij zal in hoog tempo leeglopen en je zult nergens anders de juiste voeding vinden dan in Gods Woord en Zijn wegen.

"Heel de schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust."
2 Timotheüs 3:16-17

2.     Mijn telefoon heeft een beetje een slechte batterij. De batterijcapaciteit is niet 100% wat vaak betekent dat mijn batterij sneller leegloopt dan de gemiddelde telefoon. Ik kan wel eerlijk zeggen dat het soms ook zo werkt in het dagelijks leven. Ik raak sneller (mentaal) uitgeput dan mijn gemiddelde soortgenoten. Daarbij merk ik dat ik soms gewoon wat meer oplaadmomenten nodig heb. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld 5 dagen doorbranden op basis van 1 Bijbeltekst, gebed of bemoediging. De ander heeft periodes waarin hij of zij voortdurend gedragen wordt in gebed, maar ervaart nog steeds uitputting op mentaal, geestelijk en/of fysiek vlak. Wat ik hierover wil zeggen is dat beide geen enkel spoor van ‘fout’ bevat. Ieder mens werkt verschillend, ieder mens verwerkt verschillend. Sommige eten ’s morgens 4 boterhammen en zijn nog niet verzadigd, andere krijgen met moeite iets naar binnen in de ochtend. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, toch?

"Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard."
Romeinen 14:3

3.     Soms merk je te laat dat je batterij leeg is. Je bent onderweg, er is geen oplaadpunt beschikbaar op jouw locatie of er is een stroomstoring. Met nog 5% drijft het jou bijna tot wanhoop. Hierin zijn wel ook 2 verschillende mogelijkheden in de aanleiding van jouw lege batterij. Ik verplaats de batterij nu weer naar geestelijk niveau. Wanneer jij Jezus volgt, zul je offers moeten brengen. Je zult menselijke verlangens af moeten leggen en alleen nog maar Jezus in het vizier hebben. In je wandel met Hem, zal je misschien vragen; Heer, wijs mij Uw weg. En hoewel je heel graag wilt luisteren naar Zijn stem, zal je toch de verleiding hebben om níet te doen wat God zegt. Net als Jona. God zei; ga naar Ninevé. Jona zei; nee. Hij wilde wel Gods profeet zijn, maar niet daar. Niet de goddeloze plek waar mensen, in zijn ogen, toch al verloren waren. De opdracht die God jou zal geven zal niet altijd leuk zijn. Het zal je niet sieren of eren in mensenogen. Maar op het moment dat jij ervoor kiest om tégen die opdracht in te gaan, ga jij in tegen Gods leiding en laat jij je niet meer voeden door de Bron van het Leven maar door de bron van aardse wijsheid, die niet zo wijs zal blijken. Op dat moment kies jij voor een leeglopende batterij, soms misschien onbewust.

Een andere manier waarop jouw batterij hard leeg kan lopen is wanneer jij alles probeert te doen op eigen kracht. Jij denkt dat je aan het dienen bent in het Koninkrijk, door constant te geven en delen en nog meer geven en delen, maar tegelijkertijd neem jij geen tijd om op te laden, laat je je voortdurend consumeren door anderen maar kom jij niet tot rust om weer op volledige capaciteit door te kunnen gaan. Totdat je uitvalt en de klap ontzettend hard binnenkomt, waardoor jij volledig uitgeschakeld wordt.

In beide van deze gevallen van kiezen voor een leeglopende batterij, is er gelukkig Genade. God wacht op jou, om jou in Zijn armen te nemen, jou op te laden, te herstellen en te verfrissen met Zijn Heilige Geest. Soms doet Hij het als een snellader, in rap tempo. Maar vaker nog neemt Hij tijd voor jou, zet Hij jou apart en vult jou met Zijn Heiligheid. Dat kan voelen alsof het oneindig duurt, maar Hij heeft jou vast en wil jou in de Eeuwigheid ook met Hem hebben.

"De HEER, uw God, is immers genadig en liefdevol; als u naar hem terugkeert, zal hij zich niet van u afwenden."
2 Kronieken 30:9b


Mijn vergelijkingen zijn nog niet op, morgen deel ik er nog 3 over dit onderwerp!

Tot dan! :)

Reacties