Connect je aan de juiste groep!

 Connect met de juiste groep!

Gister deelde ik 3 vergelijkingen op basis van een gebeurtenis die zich voordeed bij mij thuis. Namelijk de elektriciteit die even een dagje werd uitgeschakeld. Dat bracht mij aan het denken en er speelde een aantal gelijkenissen in mijn hoofd naar boven. Mocht je die blog nog niet gelezen hebben, raad ik je aan die eerst te lezen en daarna weer terug te komen om de volgende 3 vergelijkingen te delen die aansluiten op de eerste 3. 
Klik hier voor de eerste blog! (Opent in nieuw venster)

Of lees verder voor de aanvulling. :)

4. De oven en keramische kookplaat. Deze 2 zijn aangesloten op een andere groep dan de piano. In wezen is het geen verschil van elektriciteit maar voor deze vergelijking even wel. In deze tijd zijn er veel dingen waar je door gevoed denkt te worden. Wereldse afleidingen, verzoekingen en verleidingen. Op het moment dat ik niet mijn broodje en ei kon bakken, baal ik. Maar eigenlijk slaat dat nergens op. Maar dan ook echt nergens op. Sterker nog, het is best verwaand. Er is genoeg om te eten, maar omdat ik mijn broodje ei wil, kijk ik daar niet eens naar. Ik sluit mijn ogen er voor en wend mij er van af. In die zin is de luxe wat mij afleidt van de bron. Eten moet je, eten mag je en je mag er zeker ook van genieten. Zo ook met geestelijke voeding. Maar op het moment dat jij je laat afleiden door een andere bron van voeding, dat jij je afsluit voor de vrucht van de Geest en je toevlucht zoekt in drank, drugs, seks, roem, macht, luxe, geld en ga zo maar door. Dan is het niet meer genieten in de juiste mate. Je mag genieten, plezier hebben, het is zelfs een opdracht ‘Verblijd u, ik zeg het opnieuw verblijd u!’. Maar het moet een blijdschap zijn, een vreugde die je alleen maar kunt vinden in en ontvangen van de Geest. Er is in geen enkel aards kwaad voldoening te vinden, hoe verleidelijk mooi het ook kan lijken.

'Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’'
Marcus 7:20-23

5. De piano. Sinds kort probeer ik wat piano te leren spelen. Een groot deel en belangrijk deel van mijn aanbidding is de muziek. Dat kan mij echt opladen en daar haal ik veel steun en vreugde uit. Nu was de piano niet beschikbaar, ik kon eveneens geen muziek afspelen op de box. Ik speelde wel muziek af op mijn telefoon, maar dat zorgde er natuurlijk voor dat mijn batterij sneller leegliep. Soms ervaar ik dit ook wanneer ik in aanbidding ben. Het voelt anders, ik ervaar het op een andere manier dan ik gewend ben, de voeding is niet hetzelfde of ik haal er op dat moment geen kracht uit. Dit kan en is ook niet erg. Soms ben je zo leeg geraakt dat je eerst op een andere manier gevuld moet worden dan wat je ‘normaal’ gewend bent. Dat is iets waar je rekening mee kan houden en wat zelfs eigenlijk ook goed is. ‘Een mens leeft niet van brood alleen’ is wat er in mijn hoofd komt. Misschien is de context daarbij anders, maar het is gewoon zo dat wij soms van verschillende dingen energie mogen ontvangen. Gods Woord staat daarbij op nummer 1 omdat dit iets is wat God zelf heeft geïnspireerd en heeft gegeven. Dat mag dan ook altijd de bron waarop jij terug valt, wanneer iets anders zoals muziek, mensen, natuur even niet meer werkt zoals het eerder deed. 

'Er is een kwaad dat ik gezien heb onder de zon, en het komt veel voor onder de mensen: een man, aan wie God rijkdom, bezittingen en eer geeft, heeft voor zichzelf geen gebrek aan al wat hij verlangt, maar God staat hem niet toe iets ervan te gebruiken. Iemand anders, een onbekende, verbruikt het. Dat is vluchtig. Een bittere kwelling is dat. Als iemand honderd kinderen verwekt en vele jaren leeft, zodat de dagen van zijn jaren vele zijn, maar hij zichzelf niet verzadigt met het goede, en er zelfs geen graf voor hem is, dan is, zeg ik, een misgeboorte beter af dan hij. Want die komt tevergeefs ter wereld, gaat heen in duisternis en zijn naam wordt in de duisternis bedekt. Ook heeft hij de zon niet gezien of gekend: hij heeft neer rust dan die man. Ja, al leefde hij tweemaal duizend jaar, maar hij had het goede niet gezien - gaan zij niet allen naar een en dezelfde plaats? Al het zwoegen van de mens is voor zijn mond en toch wordt de begeerte niet vervuld. Wat heeft immers de wijze vóór op de dwaas? Wat baat het de arme dat hij weet met de levenden om te gaan? Beter is het zien van de ogen dan het gaan in de weg van de begeerte. Ook dat is vluchtig en najagen van wind.'
Prediker 6:1-9

6. Wat deze dag zonder elektriciteit ook niet werkte, was het licht. Nu is dat overdag geen probleem, alleen de enige plek in ons huis waar geen licht van buiten naar binnen valt is het toilet. Daarvoor hebben we dus een lamp nodig. Elke keer als ik naar het toilet ging, drukte ik uit automatisme het lichtknopje in maar het licht ging natuurlijk niet schijnen. Dus moest ik mijn telefoon pakken om mijn zaklamp te gebruiken. Soms lijkt er op deze aarde een plek te zijn, die in eerste instantie helder stralend kan aanvoelen. Maar op enig moment, als de stekker er uit wordt getrokken, blijkt het een duistere plek. Er komen dingen aan het licht (in het donker ja), die je eerder nog niet waren opgevallen. Of die je eerst ‘door de vingers’ zag. Zondes, groot of klein (in menselijke ogen), die werden behandeld als een ‘roze olifant in de kamer’. Als jij je op zo’n plek bevindt, mag je vertrouwen op het Woord van God, óók (juist) op die plek. Namelijk, “Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad”. Jouw wandel met God is gebaseerd op het Woord van God, samen met Hem mag je jouw licht laten schijnen en op deze duistere plekken het licht van Jezus doorgeven.

'Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht - want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid - en beproef wat de Heere welbehaaglijk is. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.'
Efeziërs 5:8-14

'En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.'
1 Johannes 1:5

Dit waren de vergelijkingen die ik bij deze dag wilde maken. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het je mag opbouwen om te blijven zoeken naar de juiste Bron, de Enige Bron die jou kan brengen waar jij naar verlangt!






Reacties